PENGARUH KEBIJAKAN DIVIDEN DAN GROWTH OPPORTUNITY TERHADAP NILAI PERUSAHAAN DENGAN KEPEMILIKAN INSTITUSIONAL SEBAGAI PEMODERASI

Authors

  • Kevin . Atma Jaya Catholic University of Indonesia
  • Thio Anastasia Petronila Atma Jaya Catholic University of Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.25170/balance.v18i2.3130

Keywords:

value of firm, policy of dividend, growth opportunity, institutional ownership

Abstract

The management always provides prosperity for investors or shareholders through the value creation of the firm. The policy of dividend and company growth was considered by investors or shareholders in making investment decisions. This research aims to analyze the impact of the policy of dividend and growth opportunity on the value of a firm. Also, to analyze the effect of institutional ownership in moderating approach of dividend and growth opportunity in value of a firm. The research population was the Miscellaneous Industry sub-sector of manufacturing companies listed on the Indonesia Stock Exchange (IDX) during 2016-2019. According to purposive sampling and outlier data, of the 27 companies, there are 13 companies with 46 units of observations units as a sample in this research. The data were obtained from annual reports that have been audited and published in IDX. The research results show that the dividend policy has an impact on the value of the firm provided by PBV, but growth opportunity is vice versa. Institutional ownership moderates the relationship between a policy of dividend and the value of a firm, while institutional ownership does not moderate the relationship between growth opportunity and the value of the firm

References

Andanika & Ismawati (2016). Pengaruh Profitabilitas dan Growth Opportunity Terhadap Nilai Perusahaan dengan Struktur Modal sebagai Variabel Intervening pada Perusahaan yang Terdaftar Di Jakarta Islamic Index. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 6(1), 1-23.

Anita, A. & Yulianto, A. (2016). Pengaruh Kepemilikan Manajerial dan Kebijakan Diviiden terhadap Nilai Perusahaan. Management Analysis Journal, 5(1), 17-23.

Brigham, E.F. & Daves. R.P. (2010). Intermediate Financial Management. (8th ed). New York: Mc. Graw Hill.

Dolontelide, C.M. & Wangkar (2019). Pengaruh Sales Growth dan Firm Size terhadap Nlai Perusahaan pada Perusahaan Makanan dan Minuman yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Tahun 2015-2018. Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 7(3), 3039-3048.

Kaluti, S.N.C. & Purwanto, A (2014). Pengaruh Struktur Kepemilikan dan Keuangan terhadap Nilai Perusahaan (Studi Smpiris pada Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Tahun 2010-2012). E-Journal Undip, 1(1), 12-34.

Kumalasari, D. & Riduwan, A. (2018). Keputusan Investasi, Keputusan Pendanaan dan Kebijakan Dividen terhadap Nilai Perusahaan Sektor Manufaktur yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode 2013-2015. Jurnal Ilmu dan Riset Akuntansi, 7(1), 1-20.

Mandalika, A. (2016). Pengaruh Struktur Aktiva, Struktur Modal, dan Pertumbuhan Penjualan terhadap Nilai Perusahaan pada Perusahaan Publik yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia (Studi pada Sektor Otomotif). Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 16(1), 207-218.

Nurjannah. S (2017). Pengaruh Kebijakan Utang dan Kebijakan Dividen terhadap Nilai Perusahaan dengan Good Corporate Governance sebagai Variabel Pemoderasi pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Tahun 2013-2016. Jurnal Akuntansi, 10(1), 1-27

Rahma (2014). Pengaruh Kepemilikan Manjerial, Kepemilikan Institusional, dan Ukuran Perusahaan terhadap Keputusan Pendanaan dan Nilai Perusahaan pada Perusahaan Manufaktur di BEI Periode 2009-2012. Jurnal Bisnis Strategi, 23(2), 45-69

Ross, S.A., Westerfield, R.W., Jordan, B.D., Wong, R., & Wong, B. (2015). Essentials of Corporate Finance Asia Global. Singapore: McGraw-Hill Educatio

Senata, M. (2016). Pengaruh Kebijakan Dividen terhadap Nilai Perusahaan yang Tercatat pada Indeks LQ-45 Bursa Efek Indonesia. Jurnal Wira Ekonomi Mikroskil, 6(1), 73-84

Tryfino (2009). Cara Cerdas Berinvestasi Saham. Edisi pertama. Jakarta: Transmedia Pustaka.
Weston, J.F. & Brigham, E.F. (2004). Dasar-Dasar Manajemen Keuangan. Edisi 9. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Widyanti, R.A. (2014). Pengaruh Profitabilitas, Dividend Payout Ratio, dan Corporate Social Responsibility terhadap Nilai Perusahaan Sektor Manufaktur. Jurnal Ilmu Manajemen. 2(3), 1046-1057.

Downloads

Published

2022-01-16
Abstract views: 282 | PDF downloads: 211