SI-PEKA : OPEN FINANCIAL MANAGEMENT INFORMATION SYSTEM AS AN EFFORT TO CONTROL INTERNAL FINANCIAL BUDGETS IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT
DOI:
https://doi.org/10.25170/balance.v21i1.5005Keywords:
Financial Management, Internal Control, education, SI-PEKAAbstract
The purpose of writing this article is to describe the concepts of a sound financial management information system, technology-based financial management, and an open financial management information system (SI-Peka). First, a healthy financial management information system is described by the good quality of financial statements and the acquisition of an unqualified opinion from the auditor. Second, technology-based financial management is one of the right solutions to control fraud in the education environment. Third, through the use of technology, a website can be created, namely SI-Peka, which integrates various information related to financial data in educational institutions or institutions with the aim of making it easier to supervise financial management and prevent the risks of fraud in financial reporting.
References
Agustiandra, V., & Sabandi, A. (2019). Persepsi Guru terhadap Penerapan Sistem Informasi Manajemen Akademik di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Negeri 3 Padang. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 8(1), 1-8.
Andiawati, E. (2017). Pengelolaan Keuangan Lembaga Pendidikan Sekolah. Prosiding Seminar Ekonomi dan Bisnis, 47-52.
Arif fajri. (2018). Analisis pelaksanaan sistem manajemen kesehatan dan keselamatan kerja untuk meningkatkan budaya keselamatan kerja menggunakan metode hirarc (hazard identification risk assessment and risk control) pada pekerja pengecoran logam di cv. Mega jaya logam. Skripsi. Tidak Dipublikasikan, Fakultas Teknologi Industri, Institut Teknologi Dirgantara Adisutjipto.
Frisdayanti, A. (2019). Peranan Brainware dalam Sistem Informasi Manajemen. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 1(1), 60-69. https://doi.org/10.31933/jemsi.v1i1.47
Fuadi, A. (2018). Pengaruh Pengawasan Preventif dan Pengawasan Detektif terhadap Efektifitas Pengendalian Anggaran. Menara Ilmu: Jurnal Penelitian dan Kajian Ilmiah, Vol XII No 6, hal. 1 – 9.
Hidayat, R. (2022). Pentingnya Pengelolaan Manajemen Keuangan pada Sekolah. Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Padang.
Jogiyanto., H. M. (2005). Analisis dan Desain Sistem Informasi Pendekatan Terstruktur Teori dan Praktek Aplikasi Bisnis, Edisi 3.ANDI.
Maknunah, J. (2015). Analisis Sistem Informasi Akuntansi Penerimaan dan Pengeluaran Kas pada Lembaga Pendidikan. STIKI Informatika Jurnal, Volume 05 Nomor 02 hal 27-39.
Putri, N. J. (2024). Peran Sistem Informasi Akuntansi Dalam Penyusunan Dan Pelaksanaan Anggaran. Jurnal Revenue: Jurnal Ilmiah Akuntansi, 5(1), 634-643.
Ramadhani, L. & Suparno. (2020). Pengaruh Sistem Pengendalian Internal Pemerintah (SPIP) dan Peran Komite Sekolah terhadap Pencegahan Fraud Pengelolaan Dana Bantuan Operasional Sekolah (BOS) pada SMP Negeri di Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Akuntansi, Volume 5, No. 3, hal. 400-411.
Sugihartono, H. (2022). Tanggung Jawab Pemerintah Daerah dalam Penggunaan Dana BOS untuk Pendidikan Dasar yang Bermutu. Jurnal Spektrum Hukum Volume 19 No.1.
Susilawati & Dewi, Rr A. K. (2018). Budaya Organisasi, Efektivitas Pengendalian Internal dan Fraud. Jurnal INTEKNA, Volume 18 No.1, hal 47-52.
