Pendidikan Moral sebagai Metode dalam Proyek Etika Immanuel Kant

Authors

  • A. Puspo Kuntjoro Philosophy Lecturer at Prasetiya Mulya University, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.25170/respons.v21i02.441

Abstract

Kant’s theory of education is clearly written in Metaphysics of Morals especially in the article of “Metaphysical First Principles of the Doctrine of Virtue”. Based on the frst principle of the doctrine of virtue Kant developes his ideas on the Doctrine of the Method of Ethics whick consists of ethical teaching and ascetics. According to Kant, ethics is an obligation coming from within. Tis obligation is not ascribed but achieved by the subject who is consistent in following practical reason. Tis is why moral virtue, according to Kant, can be taught.Education, metaphysics, virtue, duty, and natureTeori pendidikan I. Kant secara jelas ditulis dalam Metaphysics of Morals khususnya bagian tentang “Metaphysical First Principles of the Doctrine of Virtue.” Prinsip pertama doktrin keutamaan, Kant mengembangkan apa yang disebutnya Doctrine of the Method of Ethics yang terdiri dari dua bagian yaitu, pengajaran dan askese etis. Menurut Kant, etika merupakan doktrin mengenai kewajiban moral yang tidak diturunkan dari hukum ataupun peraturan dari luar. Kewajiban tidak bersifat kodrat melainkan pencapaian subjek bertindak mengikuti akal budi. Mengikuti akal budi adalah kewajiban moral dan bukan kecenderungan kodrat. Inilah alasannya mengapa keutamaan moral dapat diajarkan.Pendidikan, metafsika, keutamaan, kewajiban, dan kodrat

Published

2016-12-01

How to Cite

Kuntjoro, A. P. (2016). Pendidikan Moral sebagai Metode dalam Proyek Etika Immanuel Kant. Respons: Jurnal Etika Sosial, 21(02), None. https://doi.org/10.25170/respons.v21i02.441
Abstract views: 218