ADDITIONAL MENU
JOURNAL TEMPLATE
TOOLS
INDEXING
INFORMATION
VISITORS
Journal of Social Ethics RESPONS is back in Edition 25 (02) 2020. This is the final edition for 2020. The General Leadership and the Board of Editors would like to thank all those who have been involved in making this edition a success. Also thanks to bestari partners who have carefully assessed and considered the articles published in this edition.
As usual, there are 5 main articles in this issue plus editorial notes and book reviews. The themes discussed in this edition also vary. The first two articles try to discuss the problem of the Covid-19 pandemic and how ethics / philosophy can contribute to their thoughts or ideas. Readers can also deepen discussions on ethical and philosophical issues in humanities education as well as philosophical discussions around mental revolution. The final article in this issue raises the thoughts of Philippine culture regarding the inner dimension (loob) of humans. Book reviewers are expected to introduce new books in the field of philosophy / ethics that have just been published.
Hopefully, dear readers can enjoy the presentation of the articles in the Journal of Responses, edition 25 (02) 2020.
Etika keutamaan, seperti yang menjadi pendirian Aristoteles, menekankan
pengembangan diri. Manusia yang benar dan baik diukur menurut keutamaan yang
dimiliki. Ada banyak keutamaan, tetapi yang terpokok ialah kebijaksanaan dalam
arti phronēsis. Orang yang memiliki phronēsis bertindak menurut pertimbangan
yang bijaksana dan berorientasi pada apa yang benar dan baik bagi manusia. Artikel
ini berusaha melakukan eksplisitasi bahwa arah pendidikan nasional pada jenjang
pendidikan dasar dan menengah menekankan dan fokus pada etika keutamaan,
yaitu pembentukan karakter atau watak peserta didik. Pengetahuan (kognitif ) dan
keterampilan praktis (psikomotorik) mendapatkan coraknya dari karakter. Sama
halnya dengan kebijaksanaan praktis (phronēsis) dalam ajaran Aristoteles, karakter
hanya bisa dibentuk melalui pembiasaan bertindak atau berperilaku. Dalam konteks
ini pendidikan nilai dan pendidikan moral menemukan jalannya.
ADDITIONAL MENU
JOURNAL TEMPLATE
TOOLS
INDEXING
INFORMATION
VISITORS
Publisher:
Pusat Pengembangan Etika Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya
Respons: Jurnal Etika Sosial is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.