Submissions
Submission Preparation Checklist
All submissions must meet the following requirements.
- The submission has not been previously published, nor is it before another journal for consideration (or an explanation has been provided in Comments to the Editor).
- The submission file is in OpenOffice, Microsoft Word, or RTF document file format.
- Where available, URLs for the references have been provided.
- The text is single-spaced; uses a 12-point font; employs italics, rather than underlining (except with URL addresses); and all illustrations, figures, and tables are placed within the text at the appropriate points, rather than at the end.
- The text adheres to the stylistic and bibliographic requirements outlined in the Author Guidelines.
Privacy Statement
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis motivasi pelanggan dalam membentuk minat beli produk melalui fitur Shopee Live. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif, dengan pengumpulan data melalui Focus Group Discussion (FGD). Informan dalam penelitian ini adalah pelanggan Shopee Live berusia 20-25 tahun yang berdomisili di Jakarta. Metode lain yang digunakan adalah observasi platform Shopee Live dan studi pustaka. Hasil penelitian ini mengidentifikasi empat motivasi utama pelanggan dalam membentuk pembelian produk. Pertama, kemudahan proses transaksi dalam menjalin hubungan baru antara penjual dan pembeli melalui fitur e-commerce. Kedua, faktor produk, harga, dan layanan yang memotivasi pelanggan untuk melakukan pembelian. Ketiga, kepuasan pembelian dicapai dengan terpenuhinya kebutuhan sesuai kepribadian, persepsi, dan sikap pelanggan. Keempat, komunikasi yang menarik perhatian pada konten social commerce dapat meningkatkan keinginan untuk membeli.