Pengaruh Penggunaan Modifikasi Komponen pada Sistem Pengereman Motor Terhadap Behavior Pengendara Motor Berkapasitas Mesin 150-250 Cc

Authors

  • Braga Oneil Program Studi Teknik Industri, Fakultas Biosains, Teknologi dan Inovasi, Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya, Jakarta
  • Morris Jeremiah Program Studi Teknik Industri, Fakultas Biosains, Teknologi dan Inovasi, Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya, Jakarta
  • Vivi Triyanti Program Studi Teknik Industri, Fakultas Biosains, Teknologi dan Inovasi, Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya, Jakarta https://orcid.org/0000-0003-1468-8195

DOI:

https://doi.org/10.25170/metris.v26i01.7194

Keywords:

Modifikasi Pengereman, Sepeda Motor, Lane Filtering, Panic Brake, Speeding

Abstract

Vehicles are a means of mobility for society. However, the use of vehicles cannot be separated from the risk of accidents that may occur. In Indonesia, 133 million motorcycle accident cases were recorded in 2019. Accidents are influenced by many factors, one of which is brake failure. Brake failure itself is caused by overheating of the brake disc. Modifying the braking system is one of the measures taken to prevent overheating in the braking system. The application of braking system modifications on motorcycles may also influence rider behavior when on the road. In this study, an identification was carried out regarding the use of modifications to braking system components and their impact on motorcycle rider behavior, observed from several aspects: speeding, lane filtering, and panic braking. The identification was conducted using a questionnaire containing questions on the braking components modified by riders and their riding behavior related to such modifications. Based on the analysis of the data obtained, it was found that there were no significant differences in rider behavior across the three aspects—speeding, lane filtering, and panic braking—between different types of motorcycle braking system modifications.

References

Adnan, N. R., & Rahardjo, P. B. (2020). Analisis Kondisi Geometrik Jalan Terhadap Potensi Terjadinya Kecelakaan Lalu Lintas. Jurnal Bangunan, 25 (1), 21-31.

Amaluddin, M. N., & Jamaludin, R. (2023). Modifikasi Rancangan Bracket Caliper Menggunakan Mesin CNC Dengan Metode Perancangan VDI 2021. 59 Journal of Energy, Materials, & Manufacturing, 2(1),59-66.

Anggraista, A., Mufarida, N. A., & Nusantara, A. F. (2018). Analisis Kekuatan Material Baja S45C Pada Perencanaan Arm dan Poros Penyangga Disc Brake Belakang Motor Skuter 2 Tak 150, CC. J-Proteksion, 3(1),1-4.

Arrofiq, M., Nugroho, L. S., Fahmizal, & Apriaskar, E. (2021). Sistem Kendali Eddy Current Brakes Dinamometer menggunakan Linear Quadratic Regulator (LQR). Jurnal Teknik Energi Elektrik, Teknik Telekomunikasi, & Teknik Elektronika, 9(4), 923-937.

Devara, K., Wahyuni, S., & Prayogo, T. B. (2020). Penerapan Manajemen Aset Untuk Meningkatkan Kinerja Jaringan Irigasi (Studi Kasus: Daerah Irigasi Kedung Putri, Kabupaten Ngawi, Jawa Timur). Jurnal Ilmiah Teknik Sipil, 24(1), 27-35.

Dewi, M. K., & Restika, V. (2018). Skala Usaha dan Umur Usaha Yang Mempengaruhi Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi (Studi Empiris Pada Toko Kue dan Roti di Kota Padang). Jurnal Pundi, 2(3), 241-252.

Geli, H., Sahdan, M., & Dodo, D. (2021). Epidemiologi Kecelakaan Lalu Lintas Pada Pengemudi Sepeda Motor Di Wilayah Kerja Kepolisian Sektor Loura Kabupaten Sumba Barat Daya. Media Kesehatan Masyarakat , 3(1), 52-62.

Gusniar, I. N., & Ibrahim, S. A. (2021). Analisis Gaya Pada Rem Cakram (Disk Brake) Pada Kendaraan Roda DUa (Honda Beat Sporty 2017). Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 8(2), 119- 120.

Jamaaluddin, J., & Sujanarko, M. (2023). Rancang Bangun Pengaman Rem Pada Sepeda Motor Matic Berbasis Arduino Uno. Seminar Nasional & Call Paper Fakultas Sains dan Teknologi, 3,1-5.

Jamco, J. C., & Balami, A. M. (2022). Analisis Kruskal-Wallis Untuk Mengetahui Konsentrasi Belajar Mahasiswa Berdasarkan Bidang Minat Program Studi Statistika FMIPA Unpatti. Parameter, 1(1), 39-44.

Johansyah, & Purkuncoro, A. E. (2018). Modifikasi Engine dan Sistem Pengereman Honda Grand Menjadi Motor Grasstrack. Jurnal Mahasiswa Teknik Mesin, 1(1), 23-27.

Jusnita, Fitry, D. A., & Selviyanty, V. (2022). Sistem Pengendalian Panas Rem Tromol Dengan Water Coller Sebagai Solusi Losse Brake Pada Truck. Jurnal Surya Teknik, 9(2), 511-515.

Louhenapes, J., & Sarwuna, S. J. (2019). Analisa Kinerja Rem Cakram Akibat Modifikasi Kaliper Roda Belakang Terhadap Keselamatan Pengendara Sepeda Motor. Seminar Nasional “Archipelago Engineering", (pp. 102-107). Ambon: Universitas Pattimura

Mahendra, A. F., Zulfika, D. N., & Dyah, A. I. (2022). Analisis Perbandingan Disk Brake Standart Dengan Disk Brake Modifikasi Pada Mobil Mitsubishi Xpander. Prosiding Semastek , (pp 274-278). Mojokerto: Universitas Islam Majapahit

Mayasari, A. A., & Gunaningrat, R. (2021). Pengaruh Orientasi Belanja, Kepercayaan Online. Dan Pengalaman Pembelian Terhadap Minat Beli Secara Online. Seminar Nasional & Call For Paper Hubisintek (pp. 1044-1050) Sukarta: Universitas Duta Bangsa

Nu'man, M. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Statistika Penelitian Pendidikan Matematika. Jurnal Mercumtika, 3(2), 114-128.

Octavianus, G., Gamayel, A., & Ariyansah, R. (2022). Simulasi Kekuatan Struktur Model Variasi Cakram Sepeda Motor Menggunakan Metode Elemen Hingga. Jurnal Metiks, 2(1),1-8.

Oktopianto, Y., Shofiah, S., Rokhman, F. A., Wijayanthi, K. P., & Krisdayanti, E. (2021). Analisis Daerah Rawan Kecelakaan (Black Site) Dan Titik Rawan Kecelakaan (Black Spot) Provinsi Lampung. Borneo Engineering: Jurnal Teknik Sipil, 5(1), 40-51.

Prayogi, R. A., Taufik, Kiswoyo, E., & Rusdiyanto, R. (2022). Rancangan Bangun Alat Uji Sistem Pengereman Cakram. Jurnal Sains & Teknologi, 6(1), 52-58.

Rafi’ah, Maliga, I., & Lestari, A. (2023). Sosialisasi Keselamatan Berkendara (Safety Riding) Pada Remaja Di Moyo Utara. Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 3(1), 26-33.

Rustam, & Tohirin. (2023). Tinjauan Sosiologis Terhadap Permintaan Keterangan Saksi Dalam Penyelesaian Kasus Kecelakaan Lalu Lintas . MJP Journal Law and Justice, 1(1), 18-26.

Sadono, S. (2015). Budaya Tertib Berlalu-Lintas: Kajian Fenomenologis atas Masyarakat Pengendara Sepeda Motor di Kota Bandung . Lontar Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(1), 58-70.

Septiani, Y., Arribe, E., & Diansyah, R. (2020). Analisis Kualitas Layanan Sistem Informasi Akademik Universitas Abdurrab Terhadap Kepuasan Pengguna Menggunakan Metode Sevqual (Studi Kasus : Mahasiswa Universtias Abdurrab Pekanbaru). Jurnal Teknologi Dan Open Source, 3(1), 131-143.

Sopiyan, Syaka, D. R., & Iqbal, M. R. (2023). Efek Penggunaan Double dan Single Piston Caliper Terhadap Waktu dan Jarak Tempuh Pada Pengereman Sepeda Motor 125 CC. Jurnal Konversi Energi dan Manufaktur, 8(1), 18-27.

Subagia, A., & Suriadi, K. (2007). Analisis gerak penumpang pada tabrakan frontal dengan menggunakan simulasi komputer. Jurnal Ilmiah Teknik Mesin Cakram, 1(1), 29-35.

Sunaryo, Fakih, M., Syamsiar, R., & Kasmawati. (2020). Peningkatan Kesadaran Hukum Masyarakat Terhadap Undang-Undang Nomor 22 Tahun 2009 Sebagai Upaya Mewujudkan Terciptanya Tertib Lalulintas di Jalan Raya. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1(1), 155-164.

Susanti, R. (2005). Sampling Dalam Penelitian Pendidikan. Jurnal Teknodik, 1(1),187-208.

Wagino, Pratama, A. B., & Fernandez, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Kampas Rem Beralur Terhadap Jarak Pengereman dan Temperatur Rem Tromol Pada Sepeda Motor Honda FIT, S. Journal Of Mechanical Engineering Education, 1(2), 189-200.

Widianti, L. W., & Anwar, A. (2021). Sistem Berbasis Pengetahuan Pendeteksi Kerusakan Motor Supra x 125 R Menggunakan Metode Forward. Jurnal Ilmiah Komputasi, 20(3), 435-444.

Wijayanta, S., Sutarjo, F, N. S., Pambudi, K., & Bahtiar, G. (2019). Batas Aman Muatan Sumbu Roda dan Temperatur Tromol Ditinjau Dari Ambang Batas Efisiensi Rem Mobil Pick Up Futura. Jurnal Keselamatan Transportasi Jalan , 6(2)120-135.

Downloads

Published

2025-09-29

Issue

Section

Articles