THE USE OF MOODLE LEARNING MANAGEMENT SYSTEM (LMS) IN MATHEMATICS EDUCATION LECTURES IN ELEMENTARY TEACHER EDUCATION STUDY PROGRAM
DOI:
https://doi.org/10.25170/psikoedukasi.v21i1.4439Keywords:
Learning Management System, Moodle, online learningAbstract
Online learning is the only solution during the Covid-19 pandemic. Implementation of online learning requires an interactive telecommunication system to ensure the learning process runs effectively and efficiently. One of them is the Moodle Learning Management System (LMS). Moodle can be a recommendation for technology applications to support innovative online learning. This study aims to describe how to use Moodle LMS in lectures. This research was carried out using a type of qualitative descriptive research. Data collection is done through observation and analyzed by description. The results showed that the use of Moodle LMS should be designed systematically in the Semester Learning Plan (RPS). Learning modules created using the Moodle LMS can be presented with various presentation concepts according to needs. The use of Moodle LMS in lectures can help students improve learning activities both independently and guided. Therefore, based on the results of the study, it can be suggested to use Moodle LMS in lectures to support the student learning process shown by learning activities in Moodle.
References
Alimuddin, Rahamma, T., Nadjib, M. (2015). Intensitas penggunaan e-learning dalam menunjang pembelajaran maha peserta didik Program Sarjana (S1) di Universitas Hasanuddin. Jurnal Komunikasi KAREBA, 4(4), 387-398.
Amer, M. E. M. (2020). The iImpact of distance education on learning outcome in computer skills course in Prince Sattam bin Abdulaziz University: An experimental study. Journal of Curriculum and Teaching, 9(4), 1–9.
Dewi, I., Suryana, D. (2020). Analisis Evaluasi Kinerja Pendidik PAUD di PAUD Al Azhar Bukittinggi. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 1051-1059.
Fauzi, A., Rahmatih, A. N. (2021). E-learning berbasis Moodle sebagai media pembelajaran matematika ditinjau dari pemahaman mahasiswa. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(6), 543-1550.
Firman, F., Rahayu, S. (2020). Pembelajaran Online di Tengah Pandemi Covid19. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 2(2), 81-89.
Fitria, N., Karmila, J., Nurchurifiani, E. (2020). Pelatihan pelaksanaan pembelajaran jarak jauh dengan menggunakan aplikasi Google Classroom untuk guru-guru Ekonomi Akuntansi di SMK Yadika Natar Lampung Selatan. Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat 5(2), 12-18.
He, Wu; Xu, Guandong; Kruck, S. E. (2014). "Online IS Education for the 21st Century," Journal of Information Systems Education. 25(2). 101-106.
Ihsan, D. (2020). Varian omicron naik, perguruan tinggi harus kembali kuliah online. Jakarta: Kompas tersedia di https://www.kompas.com /edu/read/2022/02/16/204432471/varian-omicron-naik-perguruan-tinggi-harus-kembali-kuliah-online?msclk id=865664e4b95111ecb31a168d7db9fcc1.
Kresnha, P.E., Susilowati, E., Ambo, S.N. (2019). Analisis efektifitas kuliah berbasis online untuk meningkatkan kemajuan belajar mahasiswa di Jurusan Informatika Universitas Muhammadiyah Jakarta. Yogyakarta: Konferensi Nasional Teknologi Informasi dan Komunikasi (KNASTIK 2016).
Kusniyah, Hakim, L. (2019). Efektifitas pembelajaran berbasis daring: Sebuah bukti pada pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan, 17(1), 19-33.
Majid, A. (2011). Perencanaan Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Pohan, A. E. (2020). Konsep pembelajaran daring berbasis pendekatan ilmiah. Purwodadi: CV. Sarnu Untung.
Prastowo, A. (2014). Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif. Yogjakarta: DIVA Press.
Rahmawati, R., Putri, E. M. I. (2020). Learning from home dalam perspektif persepsi mahasiswa era pandemi COVID-19. dalam Prosiding Seminar Nasional Hardiknas, Vol. 1. http://proceedings.ideaspublishing.co.id/index.php/hardiknas/article/view/3.
Rizal, S., Walidain, B. (2019). Pembuatan media pembelajaran e-learning berbasis Moodle pada matakuliah pengantar aplikasi komputer Universitas Serambi Mekkah. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 19(2), 178–192.
Salsabila, U.H., Sari, L.I., Lathif, K.H., Lestari, A.P., Ayuning, A. (2020). Peran teknologi dalam pembelajaran di masa pandemi Covid-19. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian dan Kajian Sosial Keagamaan, 17(2). 188-198.
Selwyn, N. (2011). Education and technology key issues and debates. India: Replika Press Pvt Ltd.
Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi pembelajaran daring untuk meningkatkan mutu pendidikan sebagai dampak diterapkannya social distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31–34.
Utami, I. (2016). Implementasi e-learning menggunakan LMS Moodle untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa. Jurnal Komputer Terapan, 2(2), 169–178.
Utomo, D.W., Kurniawan, D., Sani, R.R., Astuti, Y.P. (2021). Pemanfaatan Learning Management System (LMS) sebagai pendukung pembelajaran online di SMK Syafi’i Akrom Pekalongan. Jurnal Abdimasku, 4(2), 1-6.