ACADEMIC SELF-CONFIDENCE IN GRADE VII STUDENTS AT BUNDA HATI KUDUS JUNIOR HIGH SCHOOL, WEST JAKARTA

Authors

  • PRIHATIN PRIHATIN Atma Jaya Catholic University of Indonesia
  • Caroline Lisa Setia Wati Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya

DOI:

https://doi.org/10.25170/psikoedukasi.v22i1.5568

Keywords:

confidence, confident, students

Abstract

Self-confidence is a boost or belief that is shown by believing in one's own abilities, acting independently in making decisions, having a positive self-concept, and daring to express opinions. The purpose of this study was to determine the level of self-confidence of grade VII students at SMP Bunda Hati Kudus Jakarta. The data collection technique used is the assessment scale. This self-confidence instrument consists of 36 valid terms with reliability coefficients of 0.921 and rtabel (0.223). The results of this study 17 students (22%) were in the high self-confidence category, 56 students (74%) were in the Medium self-confidence category, and 3 students (4%) were in the low self-confidence category. Based on the results of this analysis, it can be concluded that students of SMP Bunda Hati Kudus Grogol Jakarta are in the category of moderate self-confidence. Researchers suggest to BK teachers to provide classical guidance services with the themes that can develop student’s self conviden such as "Independent To Make Your Own Decisions" and "Achieve Your Goals Without Doubt", for students to maintain an active attitude in class and do not need to be afraid or hesitate if they want to express opinions, always appear confident, and for subsequent researchers it is hoped that it can be developed and become a learning reference material.

References

Anggraini, A. P. & Wisnubrata. (5 September 2018). Memahami Pentingnya Rasa Percaya Diri dalam Kehidupan… Diakses pada 25 Mei 2024, dari https://lifestyle.kompas.com/read/2018/09/05/111100720/memahami-pentingnya-rasa-percaya-diri-dalam-kehidupan-?page=all

Aprinawati. (2019). Pengaruh Bimbingan Klasikal Dengan Menggunakan Teknik Sosiodrama Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Ditinjau Dari Prestasi Belajar Peserta Didik Kelas VIII di SMP Pangudi Luhur Bandar Lampung Tahun Ajaran 2018/2019. Skripsi. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung. Diakses dari http://repository.radenintan.ac.id/5978/1/Skripsi%20Full.pdf

Asri, A. (2012). Pengaruh kepercayaan diri terhadap perilaku konsumtif pada siswa kelas XI SMA Negeri 1 Babelan. Jurnal Penelitian dan Pengukuran Psikologi: JPPP, 1(1), 197-202. https://journal.unj.ac.id/unj/ index.php/jppp/article/view/351/299

Assaat, I. I. (2007). Persepsi atas program akselerasi dan stres akademik. Jurnal Provitae, 3(1), 29-54.

Assegaf, S. (2020). Meraih Prestasi Belajar dengan Tahfidz Al-Qur'an Tinjauan Sekolah Islam di Jakarta. Penerbit A-Empat.

Busro, M. (2018). Teori-teori Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Prenada Media.

Dani, Aspin, & Rudin, A. (2017). Hubungan Kepercayaan Diri Dengan Motivasi Belajar Siswa SMP Negeri 8 Kendari. Jurnal Bening. 3 (3). 156-165.

Dianningrum, W. S., & Satwika, Y. W. (2021). Hubungan Antara Citra Tubuh Dan Kepercayaan Diri Pada Remaja. Character: Jurnal Penelitian Psikologi. 8 (7), 193-203. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/character/article/view/42611/36626

Darma, B. (2021). Statistika Penelitian Menggunakan Spss (Uji Validitas, Uji Reliabilitas, Regresi Linier Sederhana, Regresi Linier Berganda, Uji t, Uji F, R2). Guepedia.

Fauzi, A. (2013). Tingkat Kepercayaan Diri Siswa Dalam Kegiatan Pembelajaran Matematika di SMP Negeri 1 Aluh-Aluh. Skripsi. UIN Antasari Banjarmasin. Diakses dari https://idr.uin-antasari.ac.id/2111/

Fitri, E., Zola, N., & Ifdil. (2018). Profil Kepercayaan Diri Remaja Serta Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indoensia). 4 (1). 1-5. DOI: https://doi.org/10.29210/02017182

Gainu, M. S. (2021). Pendidikan Agama Kristen (PAK) Remaja 90-103a. Yogyakarta: PT Kanisius.

Gainu, M. B. (2020). Pengembangan Potensi Diri Anak Dan Remaja. Yogyakarta: PT Kanisius.

Hendriana, H. (2020). Pembelajaran Matematika Humanis dengan Methaphorical Thinking untuk Meningkatka Kreatifitas Matematika dan Kepercayaan Dir Siswa. Pasundan Journal of Mathematics Education : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1). https://doi.org/10.23969/pjme.v1i1.2362

Iin. (2014). Tingkat Kepercayaan Diri Siswa di SMP Negeri 24 Kota Jambi. Artikel Ilmiah. Universitas Jambi. Diakses dari https://www.e-campus.fkip.unja.ac.id/eskripsi/data/pdf/jurnal_mhs/artikel/ERA1D010090.pdf

Jahja, Y. (2011). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Prenadamedia Group.

Kristanto, P. H., Pm., S., & Setyorini, S. (2014). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Kecemasan Dalam Menyusun Proposal Skripsi. Satya Widya, 30 (1). p.43-48. doi: https://doi.org/10.24246/j.sw.2014.v30.i1.p43-48

Lie, F. (2017). BAB 2 Tinjauan Pustaka. Masa remaja dianggap sebagai masa topan, badai dan stress (strom and stress). Ditelusur dari https://docplayer.info/39930849-Bab-2-tinjauan-pus taka-masa-remaja-dianggap-sebagai-masa-topan-badai-dan-stress-strom-and.html

Marianty, D. (2021). Kepercayaan Diri Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Nusa Cendana. Skripsi. Diakses dari http://skripsi.undana.ac.id/index.php?p=fstream&fid=1232&bid=658&fname=73201-S1-1607020002-2021-SKRIPSI.pdf

Mirhan & Jusuf, J.B.K. (2016). Hubungan Antara Percaya Diri Dan Kerja Keras Dalam Olahrga Dan Keterampilan Hidup. JORPRES (Jurnal Olahraga Prestasi). 12 (1). p.86-96. Diakses dari https://journal.uny.ac.id/index.php/jorpres/article/view/9499

Muhidin, A. (2017). Statistika Pendidikan Pendekatan Berbasis Kinerja. Unpam Press.

Mulkiyan, M. (2017). Mengatasi Masalah Kepercayaan Diri Siswa melalui Konseling Kelompok. Jurnal Konseling dan Pendidikan. 5 (3). p.136-142. DOI: https://doi.org/10.29210/120800

Paramitha, G. T. (2016). Tingkat percaya diri peserta didik (studi deskriptif pada siswa kelas X SMA Santo Paulus Nyarumkop tahun ajaran 2015/2016 serta implikasinya terhadap usulan topik-topik bimbingan). Skripsi, Universitas Sanata Dharma. Diakses dari https://repository.usd.ac.id/7305/

Prasetiawan, H., & Saputra, W. N. (2018). Profil Tingkat Percaya Diri Siswa Muhammadiyah Kota Yogyakarta. Jurnal Bimbingan dan Konseling. 8 (1). p.19-26. DOI: http://doi.org/10. 25273/counsellia.v8i1.2248

Prasetya, A.N. & Wijayanti, D.Y. (2019). Gambaran Kepercayaan Diri Akademik Mahasiswa Keperawatan di Semarang. Skripsi. Universitas Diponegoro. Diakses dari http://eprints.undip.ac.id/76934/

Primandhini, A. F. (2021). Analsis Kepercayaan Diri Siswa Kelas VIII Pada Pembelajaran Matematika di Tengah Pandemi COVID-19. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika. 5 (3). p.2294-2301. DOI: https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.751

Psikologi, U. (2018). Aspek-aspek dan Faktor yang Mempengaruhi Kepercayaan Diri Menurut Para Ahli. universitaspsikologi.com. Ditelusur dari https://www.universitaspsikologi.com/2018/07/aspek-aspek-dan-faktor-kepercayaan-diri.html

Purwanti, F. (2013). Identitas Diri Remaja Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Pemalang Ditinjau Dari Jenis Kelamin. Skripsi. Universitas Negeri Semarang. Diakses dari http://lib.unnes.ac.id/18500/1/1550408030.pdf

Ramadhan. M. (2021). Metode Penelitian. Surabaya: Cipta Media Nusantara.

Riyanto, S., & Hatmawan, A. A. (2020) Metode Riset Penelitian Kuantitatif Penelitian Di Bidang Manajemen, Teknik Dan Eksperimen (Pertama). Yogyakarta: Deepublish Publisher.

Santos, O. Dos. (2018). Tingkat Kemandirian Pengambilan Keputusan Studi Lanjut Siswa Sekolah Menengah Atas. Skripsi. Universitas Sanata Dharma. Diakses dari https://repository.usd.ac.id/30736/1/141114006_full.pdf

Sari, K. (2014). Hubungan Antara Konsep Diri dan Kepercayaan Diri Pada Sales Promotion PT. Nutrifoood Indonesia. Motivasi: Jurnal Psikologi. 2 (1). p.37-54. http://ejurnal.untag-smd.ac.id/index.php/MTV/article/view/593/1134

Sudarnoto, L. F. (2020). Metodologi Penelitian. Jakarta: Unika Atma Jaya.

Wicaksono. P. (2021). Pengertian Kepercayaan Diri Cara Meningkatkan Rasa Percaya Diri. Ditelusur dari https://www.qubisa.com/article/pengertian-kepercayaan-diri-cara-meningkatkan-rasa-percaya-diri

Widyaningtyas, D., & Farid, M. (2015). Pengaruh Experiential Learning Terhadap Kepercayaan Diri Dan Kerjasama Tim Remaja. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia. 3 (03). p.237-246. doi: https://doi.org/10.30996/persona.v3i03.413

Published

2024-05-31
Abstract views: 22 | PDF downloads: 16