STRES AKADEMIK SELAMA PEMBELAJARAN JARAK JAUH PADA SISWA KELAS 8 SMP KOLESE KANISIUS JAKARTA
Kata Kunci:
stress akademik, tuntutan akdemik, pendidikan jarak jauhAbstrak
Academic stress is a condition of students who cannot face academic demands in the form of physical, task, role, and interpersonal demands during distance learning. The purpose of this study was to get an overview of the stress conditions of the 8th grade of Kolese Kanisius Junior High School Kanisius Jakarta. The subjects of this study were 168 students. This research is descriptive quantitative research. Research data were collected using an instrument in the form of a rating scale. The academic stress scale instrument consists of 80 valid items with a reliability of 0.966. The results showed that the level of stress in terms of the academic demands of 8th grade at Kanisius College Junior High School was in the sufficient category with a percentage of 49%. The physical demands component is in the last order with a percentage of 20.28%. The task demand component has the highest contribution which acts as a trigger for academic stress with a percentage of 38.86%.
Referensi
Barseli, M., Ifdil, I., Mudjiran, M., Efendi, Z. M., & Zola, N. (2020). Pengembangan modul bimbingan dan konseling untuk pengelolaan stress akademik siswa. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 8(2), 72-78.
Barseli, M., Ifdil, I., & Nikmarijal, N. (2017). Konsep stres akademik siswa. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 5(3), 143-148.
Bedewy, D., & Gabriel, A. (2015). Examining perceptions of academic stress and its sources among university students: The perception of academic stress scale. Health psychology open, 2(2), 2055102915596714.
Desmita. (2010). Psikologi perkembangan peserta didik. Bandung: Remaja Rosdakarya
Hamalik, O. (2011). Proses belajar mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara
Hikmah, Y. (2014). Pengaruh layanan konseling kelompok eklektik dalam mengurangi stress pada anak berprestasi belajar tinggi siswa kelas xi SMA Negeri 8 Medan tahun ajaran 2014/2015. Doctoral dissertation, UNIMED.
Hutagalung, R. (2019). Tingkat stres akademik siswa tingkat I diploma III Keperawatan di Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Dirgahayu Samarinda. Jurnal Keperawatan Dirgahayu (JKD), 1(2), 17-25.
Mamahit, H. C. (2020). Stres akademik mahasiswa aktif angkatan 2018 dan 2019 Universitas Swasta di DKI Jakarta. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 6(1), 6-13.
Nisa, M., & Nizami, N. (2014). Development and validation of student's sources of stress scale. Indian Journal of Health & Wellbeing, 5(9).
Prayogi, Rayinda Dwi., & Rio Estetika. (2019). Kecakapan abad 21: Kompetensi digital pendidik masa depan. Jurnal Manajemen Pendidikan 14(2), 144-15.
Rahmadani, C. S. M. (2014). Hubungan antara sense of humor dengan stress akademik pada siswa kelas akselerasi SMA Negeri 1 Bireun. Doctoral dissertation, Universitas Medan Area.
Rahmawati, W. K. (2017). Efektivitas teknik restrukturisasi kognitif untuk menangani stres akademik siswa. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 2(1), 15-21.
Sagita, D. D., Daharnis, D., & Syahniar, S. (2017). Hubungan self efficacy, motivasi berprestasi, prokrastinasi akademik dan stres akademik siswa. Bikotetik (Bimbingan dan Konseling: Teori dan Praktik), 1(2), 43-52.
Sayekti, E. (2017). Efektifitas Teknik self-instruction dalam mereduksi stress akademik pada siswa kelas XI MA YAROBI Kec. Grobogan, Kab. Grobogan Tahun 2016/2017. Doctoral dissertation, IAIN Salatiga.
Taufik, T., & Ifdil, I. (2013). Kondisi stres akademik siswa SMA Negeri di Kota Padang. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 1(2), 143-150.
Wijaya. (2020). Virus corona: Antisipasi peningkatan kasus Covid-19 di Indonesia, tenaga kesehatan serukan karantina wilayah. https://www.bbc .com/indonesia/indonesia-52194441, diakses pada tanggal 1 Ferbuari 2021
Wijaya. (2021). Covid-19: Stres, mudah marah, hingga dugaan bunuh diri, persoalan mental murid selama sekolah dari rumah. https://www.bbc .com/indonesia/indonesia-55992502, diakses pada tanggal 18 Maret 2021.